Jag är en person med ganska dåligt matlagningssjälvförtroende. (Långt ord minsann! ) men jag har vissa guldkorn som nästan aldrig slår fel. Och ett av dessa har jag lärt mig av loppans mamma. Det är super enkelt, jättegott och svårt att misslyckas med. Så även om man kanske inte tror det aå kommer här ett matlagningstips! 


Du behöver 4 bitar lax. Ni vet sån man köper typ fryst. Går nog vra med färsk med. Förmodligen. Men ja i vilket fall så ta man dessa och lägger i någon form. Jag har en pajform. Spelar liksom mindre roll, bara den är ugnsfast. Annars brinner den upp! 


Sen kletar du på 100gram philadelphiaost. Jag tog typ gräslök. Men de går bra med lite vilket som kanske. Testa. Jag liksom kletar bara på. Ganska mycket. Eller ja, tills lilla burken är slut. 


Sen är det trevligt med sallad till. I alla lägen. Men de är valfritt. Laxen ska in i ugnen på typ 200 grader. Sen kan du vänta sådär 5-10 minuter innan du kokar lite ris till. Eller man kan ju blrja koka upp vattnet till risen efter 5 min kanske. Sen väntar man. Osten blir lite gyllenbrun. Riset kokar. Under tiden kan man sticka. Är man snabb kanske man kan sticka grytlappar att ta ut laxen med. 

Sen kan man njuta. Gur mycker du än behagar. Vin om man så vill. Bubbelvatten har jag. Gott de med. Men vin kanske inte vore fel.... 

Om du undrade varför jag gjorde ett avbrott var det för att akutkyla lite vitt vin. 


Klart att njuta av. Dagens tips alltså. Lax med ris. Men mumsigt blir det. Vill man (typ som jag) kan man ha med lite creame fraiche också. 

Hej hopp! 

2 kommentarer

Efwa

05 Jan 2014 22:37

Det både ser och låter gott. Får nog testas!

Anonym

06 Jan 2014 00:28

Ååå, va´gott! Jag byter ut det vanliga riset mot blomkålsris :) Gött!

Kommentera

Publiceras ej