Ja, det finns ju fantastiska människor som bestämmer sig för att utmana sig själva genom att inte köpa t.ex. kläder på ett helt år! Jag beundrar dem! Jättehäftigt att man gör sånna saker.
Jag däremot är ju en person som älskar att sticka och sy. Vad kan jag göra då!? Jag vill ju inte sluta köpa garn eller tyg för då försvinner min hobby! Min terapi! Så jag har bestämt dehär:
Jag ska bara GÖRA mina kläder. Inte köpa.
Jag tänker såhär, att om jag syr/stickar/virkar mina egna kläder så behåller jag min hobby. Jag får den "terapi" jag vill och jag får precis de jag själv vill ha! Dessutom så tänker jag också att man kommer bli mer rädd om sina saker. Inte för att jag är direkt slarvig och oförsiktig med mina kläder, men jag tänker att vet man att det trots allt tar lite tid att få till den där stickade koftan så blir man också mer rädd om den. Den kanske rent av håller (ja, jag är ju ingen modeperson) tills den är så sliten att den går sönder.
Sen kommer vi till second hand. Det tycker jag också är en kalasfin grej! Sy om, ändra, eller använd som dem är. De är den nya massproduktionen som flyger flera varv runt jorden jag vill åt!
Är det någon som skulle vilja hänga på? Någon som också har drömmen om att förvandla sin garderob till ett hemmagjort paradis? Ingen kan göra allt, men alla kan göra något! Var med på dina förutsättningar!
(Jag menar inte nu att man måste slänga ut alla sina kläder, utan de man har det har man! Slit ut dem först!)
/Emma

7 kommentarer

Mimmi Likamaa

02 Apr 2012 14:13

Viken bra idé tycker jag! Skulle kanske inte klara att göra hela min garderob. Ett par jeans vartannat år kanske jag vill köpa ;-) Den grå tunna tunikan du har på ena bilden är bara sååå fin! En sån vill jag göra, har massor med tunna garner... Mönster? Kram

Lisa

02 Apr 2012 16:23

Vilken kul idé! Det är jag gärna med på! Har du satt något datum för när utmaningen börjar och slutar?

Iréne JB

02 Apr 2012 19:36

Har redan ett "köpstopp". Fast jag har också redan brutit mot det. Ett par jeans har jag köpt då alla här hemma hade hål. Kunde inte motstå en ullunderställströja heller. Så två plagg på tre månader :) Håller på att sy om ett par av jeansen med hål på till kjol. Kommer att bli bra. Sedan har jag samma tanke som du, garn vill jag inte sluta med eftersom stickningen är terapi. När det gäller sömnad ska jag bara försöka köra återbruk där också. Får se hur resten av året går.

Lycka till!

Alba

03 Apr 2012 17:10

Det låter fantastiskt! Jag är på!

Ellinor Landmark

04 Apr 2012 11:43

Smart! Jag hänger på. Mitt enda "avsteg" är att jag behöver nya skor och fältbyxor. Det KAN jag inte göra själv, men där ska jag försöka väljja svenskt i alla fall.

Ylva

04 Apr 2012 20:40

Utmaningen är i linje med (men inte fullt lika strikt och därför lättare att följa) vad jag själv lovade mig i höstas. Det gick så där. Jag hänger med på utmaningen!!!!

lotta

11 Apr 2012 17:24

Dina byxor ja dom vill jag ha blev bara så glad när jag såg dom



Kommentera

Publiceras ej