Hej hopp!
Jag har äntligen skrivit ihop mitt egna mönster och tänkte nu bjuda er andra stickfantaster på detta! Håll till godo!
Jag är tacksam om man berättar felen för mig om ni skulle upptäcka några. Jag är inte den bästa på att skriva mönster, så ni får tänka enkelt.. ;)



Emmas väst
Garn: Valfritt, gärna lite grövre
Stickor: 5,5

Hela västen stickas rätstickning.

Framstycke:

Lägg upp 3 maskor på stickor 5,5. Sticka ett varv och öka sedan med en maska i varje start på varvet tills du har 31 m på stickan. Här bestämmer du om västen ska bli lite längre eller en kort väst. Jag har gjort en kort väst och stickade därför rakt tills arbetet mätte 12 cm (vill man så kan man lägga på några cm, viktigt att komma ihåg hur många cm man lade till!!) därefter minskas det med en m i början på varje varv tills det återstår 11 maskor på stickan. Fortsätt sticka rätstickning till hela arbetet mäster 41 cm (eller 41+ de antal cm du lade till)

Maska av och sticka en exakt likadan till om du inte stickat båda framstyckena samtidigt. Sy sedan ihop bakdelen som ska vara i nacken (där du maskat av)

Bakstycke:

Plocka upp 16 m bak i ryggen 8 m på var sida om sömmen där du sytt ihop framstyckena. (Plocka upp maskor gör man enkelt med hjälp av virknål)

När bakstycket mäter 5 cm ökas det med en maska på varje varv i början 10 varv = 26m.

Sticka ett varv rätt utan att öka/minska. Börja sedan öka 2m/varv en i början och en i slutet av varvet tills du har 68 m på stickan. Sedan stickar du en liten resår med en rät en avig i 2,5 cm (eller 2,5+ de antal cm du lade till på framstyckena). Maska sedan av och sy ihop resåren med den del du stickat rakt på framstycken.

Ficka:

Fickan kan man göra hur stor man vill, ett tips är att sticka resår på den kanten som ska vara uppåt så den lite hänger.
Mönster av Emma Andersson 2010

(obs! Det är samma väst, men denna är gjort med stickor 4,5. Men själva modellen är densamma!)

Kommentera

Publiceras ej